Tuesday, June 14, 2011

Bertindak Sebelum Terlambat

  1. Bekas perdana menteri Singapura,Lee Kuan Yew memberi kenyataan bahawa mengapa negara sekangkang kera itu mempunyai pertahanan yang begitu kuat..Kuan Yew merujuk kepada Malaysia dan Indonesia yang dianggap satu ancaman jika pertahanan Singapura tidak diperkuatkan..

  1. Negara didikan Yahudi tersebut membelanjakan kira-kira RM 35.5 Billion hanya untuk pertahanan pada tahun lalu (tertinggi di Asia Tenggara,mahupun di Asia)..

  1. Negara sebesar Malaysia pula hanya membelanjakan kira-kira RM 180 Billion sahaja sejak 23 tahun yang lalu..Peruntukan lima tahun untuk pertahanan Singapura bersamman dengan 23 tahun peruntukan pertahanan Malaysia.. Lihatlah betapa jauhnya aspek pertahanan kita ketinggalan..
 Kekuatan pertahanan Singapura tidak dinafikan

  1. Tetapi peruntukan pertahanan kita telah meningkat dari RM 2.09 Billion ke RM 11.109 Billion pada 2010..Jumlah ini masih kecil berbanding dengan negara jiran yang sememangnya menjadi ancaman buat kita..

  1. Terlepasnya Pulau Batu Putih menjadi pengajaran buat kita..Menurut Kuan Yew,tanpa pertahanan yang kuat,tidak akan wujud Singapura..Negara ini akan ‘dimakan’ negara jirannya dirujuk Malaysia dan Indonesia..

  1. Sebab itulah juga,semasa Malaysia dan Indonesia berura-ura ingin memiliki Sukhoi SU-30MK,Singapura mula beralih ke F-15E Silent Eagle..Tujuan Singapura adalah untuk mengatasi seluruh keupayaan lawannya..

  1. Hari ini,kita pula takut dengan negara kecil itu..Kuan Yew sangat bongkak dan tidak tahu mengenang jasa..Beliau tidak sedar,tanpa pertolongan Malaysia tidak akan wujud Singapura..

  1. Jika ditakdirkan Tunku Abdul Rahman betindak menangkap Kuan Yew dan mengeluarkan perintah berkurung,sudah tentu pulau tersebut menjadi milik kita..Tetapi Tunku bersikap rasional dan sentiasa berfikir ke hadapan ..

  1. Inilah sifat dan toleransi Islam yang perlu kita amati dan hargai..Jika Tunku pada waktu itu bukan Islam dan mempraktikkan sistem komunis,tentu sudah lama Lee Kuan Yew dihumban ke penjara..

  1. Kita sepatutnya bertindak sezalim Kuan Yew yang menghumban golongan yang menentangnya ke dalam penjara kerana kewujudan mereka dikatakan menggangu ketenteraman dan perancangan Singapura..

  1. Jika Malaysia bertindak sedemikian terhadap pembangkang hari ini,pasti kedaulatan negara akan tenteram dan tidak digugat orang asing..Negara kita perlu mengambil pendekatan berhati-hati sebelum terlambat..


  1. Jika ditakdirkan diruntuhkan Tambak Johor,negara sekangkang kera itu masih boleh lagi survive kerana sekutu besarnya pasti akan membantu..Kesungguhan negara didikan Yahudi itu untuk mengatasi ketakutannya kerana dikelilingi negara Islam mendorong Singapura mengambil langkah drastic..

  1. Selain itu,projek Koridor Iskandar juga perlu dirancang dengan teliti agar tidak terlalu bergantung kepada Singapura..Jangan biarkan mereka membeli tanah dan harta negara sewenang-wenangnya …

  1. Menjadi suatu kebimbangan jika Johor menjadi Singapura kedua kerana pimpinan mereka amat licik..Masih ingat kata-kata terakhir isteri Kuan Yew sebelum meninggal baru-baru ini..??Pesannya kepada Kuan Yew adalah jangan mempercayai orang Melayu dan Malaysia..Apakah kita masih terus mahu bersangka baik.?

  1. Jika Singapura mampu memperuntukkan RM 35.5 Billion untuk pertahanan negara sekecil itu,sudah tentu kita perlu berbelanja lebih daripada itu..Jika tidak,kita akan ‘dimakan’ satu masa nanti,percayalah..

  1. Malaysia perlu sedar,sekutu kuat Singapura seperti Amerika Syarikat dan Rejim Zionis Israel sentiasa mendampingi Singapura dari belakang..Jika kita tersilap langkah,kita akan ‘dimakan’..

  1. Justeru,Perdana Menteri,Menteri Pertahanan,Pakar Strategi dan semua panglima angkatan tentera sepatutnya memikirkan dan merangka strategi , apakah langkah terbaik yang perlu dilakukan untuk berhadapan dengan Yahudi kecil ini sebelum nasi menjadi bubur..??

  1. Kita juga perlu ingat,pemimpin Pulau Pinang selalu ke sana untuk mencari idea mengenai pentadbiran dan lain-lain..Adakah selepas ini akan wujud Singapura kedua,ketiga..??

  1. Perbelanjaan yang kurang memberikan impak kepada keselamatan hendaklah dikurangkan seperti perkara yang bersifak ceremonial supaya kita dapat berjimat dan menyalurkannya untuk pertahanan..

  1. Dr. Ridhuan Tee berpendapat supaya kita ambil semua hasil keuntungan minyak ini setiap tahun untuk membangunkan pertahanan...Beliau yakin dalam jangka masa lima-sepuluh tahun,Malaysia muncul menjadi negara hebat di Asia dan mungkin di dunia..

  1. Apapun,kita tidak boleh terlalu bergantung pada minyak dan gas sebagai sumber utama pendapatan negara..                                                                                                                                                                                              


(Dipetik dari artikel Utusan Malaysia,
DR. MUHD RIDHUAN TEE ABDULLAH,
Pensyarah Kanan,
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...